Købeguide CX

Købeguide: Citroën CX

Af Søren Schmidt Hansen, cx-club.dk

Karrosseri

CX blev produceret fra 1974 til 1992, hvor den sidste CX Break kørte af samlebåndet, med et enkelt større facelift i 1985,
 hvorved man referer til serie I før og serie II efter faceliftet.

Men selv om man køber en CX at de sene årgange, skal man have i baghovedet, at grundkonstruktionen, er den samme som da bilen så dagens lys tilbage i 1974.
For at gøre det nemt for dig, som går i købs tanker om en CX, vil jeg her illustrere i billeder, hvor du skal kigge efter rust i en CX.

 

Her er tre hurtige……
Tre hurtige steder, at tjekke rust tilstanden på en CX er ved at kigge følgende steder.

 Soltag er dejligt, specielt om sommeren. Desværre har soltaget pga. dets konstruktion en særlig tendens til at ruste kraftigt.
Hvis rust kan ses på ydersiden af tagpladen, kan man som regel godt regne med, at hele underrammen til soltaget er rustet væk, da de ruster indefra og ud.
Så undgå generelt en CX med soltag

Her kan du se hvor galt det kan gå

 Det lille trekantstykke mellem bagdøre og skærm, er også et sted, hvor rusten trives

I området omkring Benzin klappen, se der også tit rust.

 Disse tre steder, er som sagt, en god indikator på bilens rustmæssige stand.  Er der rust eller tegn på udbedring af rust i selve skærmen omkring benzin klappen,
der med garanti også rust i inder skærmen, så nu går vi i dybden!!

 Bagagerumsgulv/ Inderskærmene har det med, at ruste i toppen, samt nedre del af skærmen, hvor den er svejset sammen med bagagerumsbunden.
Så ud med beklædningen, så der kan kigges….

 Tjek også gulvet mellem skærm og baglygte. Dette er endnu et sted, hvor en CX ruster

Når vi er i området, skal kanten på bagklappen tjekkes. Den ruster på alle CX modeller, men gode brugte bagklapper, endnu ikke en manglevare til Berline,
hvor det er lidt sværere til Break. På Break, skal man også kigge i taget, hvor klappen er hængslet. Her vil de meget gerne ruste.

På serie 1 modellerne med stålkofanger, skal man tjekke bag skørtet uden kofangeren. Det er lavet i metal og samler møg fra baghjulene, så rusten rigtig kan tage fat.

A-stolperne skal også tjekkes i svejsningen.

Panelerne specielt på serie 2, har det med at ruste inde bag de plastskjold, der dækker hele yderpanelet.
Dette skal af, så du kan tjek standen og det er faktisk ikke så svært, at demontere.
Skjoldet sidder klemt fast i toppen under tætningslisterne til dørene og på undersiden,
med en rund plastmøtrik, der kan skrues af med en syl eller lille spids skruetrækker.

Tjek samtidig den forreste hjulkasse i bunden ved panelet. Her er der også set rust bag plastskjoldet. (den lille plastmøtrik kan lige anes på dette billede)

Døre kanter og bunde har det med at ruste som på alle andre biler, men specielt serie 1 skal kigges efter, hvis den stadig har den originale gummeliste monteret.
Mange fjerner disse, da deres eneste formål er, at tage sprøjtet fra forhjulene. Desværre har de modsat effekt som det ses på billedet her!!

  Når gummitætningslisten og plastskjold nu alligevel er af, skal tæppet løftes op og bunden i fører og passagerside kigges efter for rust.
Dette er jo et normalt rust sted på de fleste biler, men på en CX, ruster bunden på det sted, hvor støtte rammen er monteret,
hvilket gør rust arbejde besværligt, da det ikke kan laves nedefra.

På serie 1 med smalle forskærme er det en god ide, at tjekke forskærmens tilstand meget nøje, da disse er næsten umulige, at opdrive.
CX kørte med smal sporvidde i årgangene fra introduktionen og frem til og med 1979. Her ses forskellen mellem ”smalle forskærme” og ”nye forskærme”

 

På venstre billede, ”mangler” den bue på skærmkanten, som ses på skærmen på det billedet til højre.

Nu er det tid til, at kigge efter rust i bunden.
Mange tror fejlagtigt, at en CX har en chassis ramme, hvilket ikke er korrekt.
En CX er opbygget som et selvbærende karrosseri, men med en støtte ramme, som er hæftet til karrosseriet og hvor på, for og bagbro er monteret.
Denne ramme skal tjekkes grundigt for rust, da det er besværligt og dyrt, at få lavet rust på den.
Rusten viser sig typisk i toppen af rammen, op mod karrosseriet og rustarbejde kræver, at rammen demonteres fra karrosseriet.

Husk også, at tjekke bagbroen for rust hvor den er samlet med stødte rammen.

 

Mens vi nu er under bilen, skal indersiden af panelerne tjekkes for rust.

 I motorrummet ruster en CX under batteriet, samt under luftfilterkassen på modeller med benzinindsprøjtning.

 

 Mekanik

Som det fremgår af denne guide, er rusten den største fjende.
Mekanisk er en CX meget robust, men alligevel er der nogle ting, man skal være opmærksom på, når man gennemgår bilen.

Lyt efter støj fra trækaksler og forhjulslejer, da disse ikke kan fås mere og specielt forhjulslejer er næsten umulige, at opdrive specielt til serie 1.

Lejestøj fra baghjulene skal man også lytte efter, da baghjulslejer på meget dyre. De koster omkring 1.400 – 2.000kr. pr. styk!!

Tjek at koblingen er i orden, da et koblingskifte betyder, at hele drivlinjen, dvs. motor og gearkasse, skal tages ud, da der ikke er plads til, at skifte kobling ellers.

Hvis gearkassen ”børster tænder” ved gearskifte kan det skyldes forkert gearolie.
En CX kører bedst med en let løbs olie, men som regel er det synkromesh ringene, der er slidt. Dette kan selv forekomme biler med et lavt kilometer tal.  
Normalt vil en udskiftning betyde, at motor og gearkasse skal ud,
MEN man kan skille gearkassen ad bid for bid, bagfra og på den måde komme ind til synkromesh ringen, uden at skulle tage det hele ud.

Tjek også lejerne i de bagerste svingarme.
Hvis en CX er hård i bagvognen eller hvis det ”knaser” eller hjulene ”hælder ind af i toppen”, er lejerne færdige og skal udskiftes.

Motorerne i CX, uanset om det er diesel eller benzin, er normalt meget slidstærke. Dog skal der tjekkes efter olie splid af turboen på turbo modeller. 
På serie 2, skal man tjekke den lille 2,2ltr. Renault maskine for støj fra topstykket, da disse ikke er særligt slidstærke.
Støj fra vippetøjet betyder normalt, at ”festen er ved at være forbi”

Det kan måske lyde som om, jeg vil advare dig mod, at føre drømmen om at eje en CX ud i livet.
Det overhovedet ikke min intention, men der er bare ingen grund til, at du begår de samme fejl som mange af os førstegangs ejer af CX, har begået.

En CX, som står snorlige, er ikke dyre end andre aldersmæssigt tilsvarende biler, så længe man har i baghovedet,
at konstruktionen på nogle områder, er tekniks kompliceret og af ældre dato, hvilket gør, at den derfor kræver mere pleje, en f.eks. en Xantia.
De fleste slid stumper, kan stadig købes hos anerkendte leverandører i autodele og endda til overkommelig priser. 
At skaffe reservedele hos Citroën til CX, er slut.  Man skal derfor være indstillet på, at skal den fungere som eneste transportmiddel på husstanden,
vil der være perioder, hvor man skal tage bussen, mens man venter på at få en stump hjem.

Men har man engang kørt i en CX der fungerer, mærket komforten, den opsigt den vækker pga. den arrogance som den udstråler og er skabt ud fra, er man solgt.
Det ER den rigtige sidste store Citroën!